Easy2Drive Verkeersopleidingen
Afspraak maken, of heb je vragen?Bel ons op : 035 526 66 68

Weinig leerlingen slagen bij beginnende rijscholen 'door opportunisten'

11-04-2014

Net beginnende rijscholen hebben een lager slagingspercentage dan ervaren rijscholen, blijkt uit onderzoek van NU.nl naar gegevens van het CBR. â€‹De brancheverenigingen wijten het grote verschil aan 'opportunisten' onder starters.

BOVAG, FAM en VRB waarschuwen bovendien voor een "totaal gebrek aan toezicht" op de kwaliteit van rijscholen en vinden dat er moet worden ingegrepen.

"Niemand houdt toezicht", aldus de BOVAG. "De overheid wil graag dat het een vrije markt is. Dan is dit het gevolg."

Vorig jaar lieten 703 rijscholen voor het eerst leerlingen afrijden voor hun examens, waarbij slechts 37,1 procent van de examenkandidaten slaagde tijdens de eerste afrijpoging. Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar gegevens van het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Bij ervaren rijscholen is het slagingspercentage met 49,4 procent net iets boven het landelijk gemiddelde van 48,6 procent.

Jaarlijks komen er flink wat nieuwe rijscholen bij. In 2011 lieten 6.212 rijscholen hun leerlingen een examen bij het CBR doen. Vorig jaar waren dat er 7.002.

Opportunisten

De BOVAG stelt dat er veel "cowboys en avonturiers" onder beginnende rijschoolhouders zijn. "De mentaliteit van deze opportunisten is anders dan bij ervaren rijscholen. Ze willen snel geld verdienen, maar verliezen daarbij de leerling uit het oog", zegt een woordvoerder.

De Federatie Autorijschool Management (FAM) vindt het logisch dat onervaren rijscholen slechter presteren. "Zonder gedegen ervaring is het moeilijk om van de ervaren rijscholen te winnen", zegt Thorald Rasker, voorzitter van de FAM.

Randstad

Gemeenten in de Randstad scoren het slechtst met slagingspercentages. Leerlingen van rijscholen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam slagen respectievelijk 33,5, 36,3 en 37,5 procent bij hun eerste poging.

Ook in de gemeenten rondom die grote steden is het slagingspercentage ver beneden het landelijk gemiddelde.

Het CBR verklaarde vorig jaar dat de mentaliteit van Randstedelingen de oorzaak van de lage slagingspercentages was. "Het is moeilijk te verklaren, maar wij hebben de indruk dat het komt doordat inwoners van de Randstad brutaler zijn dan de kandidaten uit de provinciale regio's. Die zijn vaak serieuzer en langer bezig met hun rijopleiding."

Later kwam het CBR op die uitspraak terug. "Wij zijn er om examens af te nemen, het is aan de brancheorganisaties om er iets van te vinden."

Controle

Peter van Neck, voorzitter van Vereniging Rijschool Belang (VRB), vindt dat er eindelijk actie moet worden ondernomen. "Iemand moet de kwaliteit van rijscholen gaan controleren. We blijven naar elkaar wijzen, maar er gebeurt te weinig."

"Er is eigenlijk totaal geen toezicht", aldus de VBR-voorzitter. "Ik heb zelf 35 jaar lang ervaring als instructeur en ben maar twee keer gecontroleerd. Dat is vreemd."

Kwaliteit

Ook de FAM is van mening dat er ingegrepen moet worden. "Er gaan miljarden om in deze sector. Maar we moeten eerst vaststellen wat kwaliteit is voordat we scholen daarop afrekenen."

"Maar wie moet dat doen?", vraagt de FAM zich af. "De brancheverenigingen zijn als de slager die zijn eigen vlees keurt. Het ministerie heeft er geen belang bij. Het CBR let enkel op de examinering. Een externe partij moet het heft in handen nemen."

De FAM stelt een ondernemersstage voor als middel om onervaren examinatoren beter op te leiden. "Drie jaar in dienst bij een rijschool van goede naam voordat je een eigen rijschool kunt beginnen."

De BOVAG heeft naar eigen zeggen meerdere malen aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu voorgesteld om beginnende rijscholen een tijdlang onder een ervaren instructeur te laten werken. "Het ministerie heeft daar echter geen boodschap aan", aldus de BOVAG.

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu vindt dat de rijschoolbranche aan de vrije markt moet worden overgelaten.

(c)NU.nl/Jerry Vermanen

© 2024 Easy2Drive Verkeersopleidingen | Privacy | Disclaimer | Voorwaarden |